Matresa i Venedig

Wow vilken vistelse! Från början till slut. I detta inlägg tänkte jag gå igenom våran resa från Nyköping till Venedig, allt från förbindelser och hotell till gondol paddling och god mat. Jag har vissa önskade kriterier när jag reser.

1. Boendet får gärna ha en vacker och avkopplande utsikt. Jag tycker om att sitta i lugn och ro på morgonen med min frukost och vila ögonen på något vacker (optimal avkoppling)

2. Det får gärna vara smidigt att ta sig dit

3. God mat såklart!

Denna resa hade allt plus lite till.

Vi började med att åka upp till Arlanda redan kvällen innan, vårat plan gick tidigt dagen efter. Vi checkade in på Hotell Best Western som ligger ca 10 min från flygplatsen. Väldigt smidigt och klart prisvärt. Tåget med Arlanda express hade gått på ca 2500 kr (tre pers fram och tillbaka) Hotellet, parkering plus transfer landade på ca 1300 kr. Då fick vi även bekvämligheten med att kunna sova längre och en god hotellfrukost. Jag kan även rekommendera maten på Hotellet.

När vi väl landande på flygplatsen utanför Venedig så var kl 10,00. Förbindelserna med buss ut till Venedig går ofta och precis utanför flygplatsens dörrar, ca 80 kr per biljett. Du kan även ta en taxi för ca 600 kr eller båt taxi för 1300 kr. Bussen och taxin stannar på samma ställe, ungefär vid tågstationen.

Vi bodde just rund hörnet från tågstationen på Hotell Carlton och wow det kan jag verkligen rekommendera. Vilken utsikt, samt att detta kvarter är det absolut bästa tycker jag. Området har många bra restauranger men framför allt vackra gränder, kanaler och små broar. GPS är väldigt bra att ha men efter som gränderna är så smala så har han ingen bra täckning och pricken hoppar lite över allt på kartan (men utan karta är man vilse direkt)

Våra dagar började med en promenad i lugnet innan turisterna tog plats, då kunde vi gå runt och spana in restauranger, vackra kyrkor och tysta kanaler. Där efter åt vi en bra frukost (gluten fria och laktos fria alternativ måste man fråga efter i tid så dom hinner köpa in). Efter det så gick vi till våran utvalda platser och första dagen så blev det Rialto marknaden, för dig som gillar råvaror så måste du besöka denna plats. Dock så önskar man att man hade ett eget kök att få gå loss i efter det besöket.

Ett tips är att googla restauranger och kolla på bilder, vi satt i solen på eftermiddag och drack aperol spritz samt swipade mellan restaurang val inför kvällen. En väldigt bra restaurang var hotellets restaurang, fantastik servis och vackra upplägg, självklart väldigt gott och rolig meny. Inte mycket högre priser än i Sverige.

Är det värt att åka gondol?

Jag har varit i Venedig tidigare, som barn. Dock har jag aldrig åkt gondol så det stod överst på min bucket-list för saker att göra i Venedig. Jag har hört mycket olika om priset för detta, och tycker att vårt pris var klart överkomligt. Vi landade på 600 kr för en dryg timme. Föraren ville egentligen ha 800 kr på dagen och 1000 kr på kvällen, men efter som det är "lågsäsong" i april så går det absolut att pruta (han prutade till och med på sig själv). Jag vill passa på att tillägga, att åka gondol i de smala kanalerna är mycket mysigare än att åka i den stora Grand Canal.

Mellan husväggarna i de smala kanalerna, hörs inte mycket ljud från omgivningen. Lugnet som ligger i kanalen och de vackra balkongerna med blomsterlådor är värt hela gondolresan. Med lugna paddeltag flyter vi sakta fram och spanar in smala gränder med märkliga placeringar på både dörrar, fönster och broar. Det var en fantastik upplevelse som jag alltid kommer bära med mig och minnas ofta. För mig är miljön eller rättare sagt atmosfären väldigt viktig, den ger glädje och energi som jag kan luta mig tillbaka på under lång tid.

Tänk er in i denna fantastiska miljö med ett skönt lugn och en maträtt som blir kronan på verket... detta var min resa i Venedig.

Fortsättning följer med hur vi virrade runt i smala gränder på jakt efter Michelin 2019

Så här långt kan jag varmt rekommendera Venedig!